Ladekabel til elbil
Læs vores guide - Ladekabel til elbil og få gode råd om hvad du skal være opmærksom på når du køber dit ladekabel.
Ladekabler
Når du køber en elbil, skal den naturligvis kunne oplades. Det kræver to ting; en ladestander og et kabel til at oplade med. Men et ladekabel til elbil er ikke bare et kabel. Der er nemlig flere forskelligere typer ladekabler, som man bruger til opladning af elbiler – og hvilken type du skal bruge, afhænger af, hvilken elbil du ejer.
Det kan hurtigt virke som en uoverskuelig jungle, men det behøver det ikke at være. I denne guide gennemgår vi alt, hvad der er værd at vide om ladekabler til elbiler og deres strømkabler.
Ladekabel til elbil
Når man køber et ladekabel til elbil, er der en række ting man skal være opmærksom på. Det gælder eksempelvis, at kablerne skal være:
- Holdbare
- Den rigtige type
- Den rigtige længde
Det nytter ikke noget at købe et ladekabel i lav kvalitet, da kablet skal kunne holde til at blive udsat for vind og vejr. Dertil skal de ikke gå i stykker af at ligge i bagagerummet sammen med den øvrige bagage.
Hvis du er på jagt efter ladekabler til elbil skal du også være opmærksom på, at du køber den rette type af kabel. Som du kan læse senere, findes der flere forskellige typer af ladekabler til flere forskellige elbiler. Det vil sige, at du skal vide hvilken bil, der skal bruge ladekablerne, før du køber dem.
Endelig skal du også sikre dig, at ladekabel elbil er den rette længde. Som regel lyder vores råd, at man skal købe et kabel der er 5 meter langt. Dermed kan de nå fra bil til ladestander i de fleste tilfælde. Ved du dog allerede nu, at du kommer til at holde lidt længere væk fra ladestanderen, når du oplader på farten, så kan du overveje at købe et længere kabel.
Problemet med et langt ladekabel til elbil er, at det hurtigt kan blive for tungt og svære at håndtere. Det bør man tage højde for i sin beslutningsproces. Mange vælger derfor at købe både korte, mellemlange og lange ladekabler til elbiler. Det er naturligvis dyrere, men giver også mere fleksibilitet i forhold til opladning på farten.
Typer af ladekabler
Nu har vi snakket en del om de forskellige typer ladekabler der er ved opladning af elbil. I løbet af de næste par afsnit, vil vi give dig et indblik i, hvilket typer af ladekabler, der er at finde på markedet i øjeblikket. Dertil vil vi også komme med eksempler på nogle af de bilmodeller, der bruger de forskellige typer af ladekabler.
De forskellige typer af ladekabler er afgørende for hvor hurtigt bilen kan oplades, samt hvilke ladestandere bilen kan oplade ved.
Klik for at gå til afsnit:
Ladekabler type 1
Japan var blandt de første til at levere en elbil til folket. Den kom fra Nissan, og den er stadig meget populær – både herhjemme og i udlandet. Bilen hedder Nissan Leaf, og den gør brug af et såkaldt type 1 ladestik.
Ladestikket type 1 kan håndtere enfaset vekselstrøm (AC) med 120 og 240 V, samt op til 80 A.
Med ladekabler type 1 kan man altså oplade biler med type 1 ladestik.
Ladekabel til elbil
i alle lænder og kvaliter.
- Ladekabler fra 3 - 10 meter.
- Ladekabler der passer til sne, vind og vejr.
- Både Type 1 og 2 Ladelabler
Type 2 Ladekabel
Bruger man i stedet type2 ladekabel har man pludselig væsentlig flere muligheder. Her kan man lade med både jævnstrøm (DC) og vekselstrøm (AC). Stikket er dog ikke større af den grund, hvilket blot er et plus i regnskabet over elbilens praktiske egenskaber.
Type2 ladekabeler forbinder til type 2 ladestik. Disse er godkendt til 500 V og 63 A ved vekselstrøm, samt 500 V og 140 A ved jævnstrøm.
Ladekabler type 2 benyttes blandt andet af følgende biler:
- Hyundai KONA electric
- Volvo V90 T8
- Mercedes-Benz E300de
- KIA Ceed SW PHEV
- Audi e-tron
- DS 3 Crossback e-tense
Dertil er der Tesla, som også benytter sig af ladekabler type 2 – dog i en modificeret udgave. Tesla har nemlig udviklet en teknologi, som sikrer at deres type 2 stik kan klare op til 250 A, i modsætning til det almindelige type 2 stik, der kun kan håndtere 140 A.
Ladekabler til elbiler - CCS
Som et forsøg på at kombinere ladesystemer på tværs af typer og landegrænser, har man udviklet CCS. Ladekabler CCS står for Combo-Charging-System, og er en videreudvikling af de to ovenstående typer af ladekabler til elbiler.
I Europa og i Kina er man opsat på at benytte tre-faset vekselstrøm til opladning af elbiler, har man ikke infrastrukturen eller lysten til dette i blandt andet Japan og USA.
Af den årsag, har man kombineret de to typer af ladestik; type 1 og type 2, samt tilføjet specialudviklede jævnstrømsstik, der kan modstå en høj effekt. Man vil derfor også se, at CCS kontakten ligner en kombination af de to typer. Øverste del af kontakten er identisk med et type2 ladekabel stik, mens den nederste del benyttes til jævnstrømsopladning.
Kombineret giver det CCS ladestik og CCS ladekabler, som kan bruges praktisk talt verden over – i hvert fald ideelt set. I teorien betyder det også, at bilen både kan hurtigoplades ved vekselstrøm og jævnstrøm – selvom man i praksis endnu kun bruger jævnstrøm til hurtigopladning.
CCS ladekabler benyttes blandt andet af følgende biler:
- Audi e-tron
- Hyundai KONA electric
- Porsche Taycan
- VW e-UP
- VW e-Golf
- BMW i3
Ladekabler CHAdeMO
I Japan har man udviklet CHAdeMO systemer, der benyttes til jævnstrømsopladning af biler. Det er på nuværende tidspunkt kun japanske og koreanske bilproducenter, der benytter sig af CHAdeMO.
Ulempen ved CHAdeMO er, at bilen skal have et separat vekselstrømsstik. Til dette bruger man typisk Type 1. CHAdeMO kan levere op til 500 V og 125 A, som gør det muligt at hurtigoplade biler ved CHAdeMO ladestandere.
Typisk vil du se, at en offentlig ladestander har både et type 2 stik og et CHAdeMO stik. Som regel kan ladestanderen dog kun oplade en bil ad gangen – også selvom der er to biler med hver sin ladekabel type forbundet til standeren.
I dag bliver der primært opsat nye type 2 ladestandere, da størstedelen af nye elbiler og plug-in-hybrider benytter sig af type 2 ladekabler, og altså ikke CHAdeMO.
Billige ladekabler til elbil
Bare fordi man er på udkig efter ladekabler i høj kvalitet, behøver de ikke at være dyre. Her på siden har vi samlet en oversigt over forhandlere, der sælger billige ladekabler til elbil i høj kvalitet. Dermed er du sikret, at din bil kan oplade som den skal, uden at du behøver at bekymre dig om budgettet.
Når du køber billige ladekabler til elbil er det vigtigt, at du køber den rette type. Bilfabrikanten vil typisk fortælle dig, hvilken type ladekabel din elbil benytter, hvis du besøger deres hjemmeside eller kigger i bilens manual.
Skulle du alligevel blive i tvivl, kan du kigge i vores guide ovenfor, og se om du kan gennemskue, hvilke billige ladekabler du skal købe til din elbil. Som hovedregel vil din elbil skulle have type 2 ladekabler, medmindre den er produceret i Japan. Er den det, vil den sandsynligvis skulle have type 1 ladekabler.
Få tips og gode råd
Nyheder og guides
Find inspiration og få gode råd og tips med vores guides
Hvilket ladekabel skal du bruge, hvad skal du vide og hvor langt skal dit kabel egentlig være? Dette giver vi svar på og meget mere i guiden Ladekabler til elbil.
Er installationen af ladeboks blevet en jungle for dig? Så se nærmere på vores guide her, hvor vi viser video og giver dig gode råd og tips til hvad der skal til.
Dæk til elbil er ikke bare dæk. I vores guide her, sætter vi fokus på, hvad der skal til for at du får størst mulige kørekomfort, rækkevide og sikkerhed med dine dæk.